Köpvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på webborder@zookompaniet.se.

Köp

Beställda varor skickas endast inom Sverige. Vid beställning träffas avtal om köp först när Zoo Kompaniet Sverige AB (via Payson AB) bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Zoo Kompaniet Sverige AB har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Zoo Kompaniet Sverige AB måste kunna fastställa kundens bostadsadress. I samband med köp skapas ett konto hos Payson AB. Om ett konto med angiven e-postadress (vid köptillfället) redan finns, lagras ordern i detta konto hos Payson AB.

Priser och moms

I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Zoo Kompaniet Sverige AB inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

Fraktvillkor och fraktkostnad

En fraktkostnad om 79 kr tillkommer. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Fullständig fraktkostnad visas i kassan.

Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Payson logo

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

PaysonFaktura

Vi erbjuder betalsättet “PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.

Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige.

Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.


Leveranser

Beställningar som görs före klockan 12.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 2-3 dagar inom Sverige.

Vi reserverar oss för att lagervaror kan bli slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunden om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Postnord eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

Förseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

Transport

Zoo Kompaniet Sverige AB ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till webborder@zookompaniet.se.

Ångerrätt och öppet köp

Enligt distansavtalslagen har privatkunder rätt till 14 dagars ångerrätt. Du som kund har rätt därmed rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

Som kund hos oss erbjuder Zoo Kompaniet Sverige AB även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.

Reklamationer

Vi ber dig att kontakta oss via e-post för vidare instruktioner om du vill reklamera en felaktig eller skadad produkt. Kontakta oss via e-posten webborder@zookompaniet.se innan du skickar tillbaka något. Skicka med kvittot/fakturan så att vi kan identifiera din retur. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Återbetalningar

Återbetalning sker via Payson. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar av priser vid eventuella stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall via webborder@zookompaniet.se. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.

Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr